Sex på olika nivåer - enligt Maslow

Maslow var en gubbe som skrev något som heter behovstrappan.
Syftet är att använda den som ett verktyg i att optimera inlärning. Jag använder den till att gradera sex.

Hans trappa ser ut så här:


Det här skapade en rolig diskusion i klassen idag som jag känner att jag vill utveckla lite mer.

Som ni ser har vi sex på två ställen. Det grundläggande i det är givetvis att sex och kärlek inte är samma sak.

Men jag insåg ganska fort att behovet av sex, och det man kan få ut av sex förändras beroende på var man befinner sig på trappan.

Vi börjar längst ner; Sex för överlevnadens skull. I de mest krigshärjade länder, svält och efter tex naturkatastrofer har man sex. Barn blir alltid till.

Steg 2: Säkerhet, trygghet. Jag tänker då främst på alla gubbar med unga asiatiska fruar. Det finns givetvis undantag med true love, men max 1%. Tjejer söker trygghet och säkerhet. Det är även därför Hugh Heffner lyckas sätta 20-åringar. Pengar betyder trygghet i vårt samhälle. Tyvärr.

Steg 3: Kärlek, säger sig självt egentligen. Se på stormen Gudrun, 9 månader senare fick småland en babyboom. Den kombinerar steg 1, 2 och 3. Basbehov, trygghet i att vara nära sin älskade när man inte har el och det är svinkallt och kärlek. Här börjar bra sex komma in i bilden. Sex för att vi vill, frivillig, givande och kärleksfull sex.

Steg 4: Esteem, även aktning/erkännande. Jag vill bli bekräftad av min partner. Jag vill bli sedd och hörd. Jag vill att han ska tycka om att ha sex med mig. Jag vill bekräfta honom, för jag bryr mig om honom.

Steg 5: Självförverkligande. Sex på den här nivån är nog inte så vanlig. Jag har bara varit med om det en gång. Maslow pratar även om något som heter Peak Performance, eller Peak Experiences. Det handlar om att bli så inne i det man gör att allt annat försvinner. Två personer blir ett. Känslan av att smälta ihop. Känslan av att vara själsligt sammankopplade. Ett peak performance går inte så ofta att duplicera. Har man varit med om det är det svårt att nöja sig med mindre.
Den bästa drogen.
Det är det här vi vill ha.