Konflikträdsla

Att vara konflikträdd innebär att man inte vågar säga emot.
Killar gör allt för att undvika att säga emot, undvika att tjejen ska bli sur, undvika dålig stämning och framför allt undvika ett samtal om känslor.

Killar har därför kommit fram till en perfekt lösning; att svara undvikande med ett "kanske sen", eller " jag ska fundera lite så hörs vi". Ibland är den allra bästa lösningen att helt enkelt inte svara alls. Man låter tjejen ringa och ringa tills hon ger upp.

Problemet med det tankesättet är att man undviker inte problem. Man skapar bara fler och större problem.
Ar det så att jag har frågat om vi ska ses och får ett "kanske" till svar, så håller jag kvällen öppen. Om det sen blir så att jag genom att killen bara inte svarar, förstår att han inte vill så har ju jag slösat bort min kväll.

Så nu är jag inte bara arg för att killen inte har stake nog att säga nej, utan jag är arg för att min kväll är förstörd.
Vi har även ett tredje, ännu jobbigare problem, och det är att mitt förtroende för den killen, och till viss del även för andra killar sänks.

1+1+1=3
Vi har nu tre problem istället för inget problem.

Om man nu är konflikträdd borde logiken säga en att det innebär mindre konfliker att säga nej en gång, än att bråka om tre saker.

1 Martin:

skriven

Jag tycker du har helt rätt i hur många killar beter sig, och tycker att de flesta borde läsa detta och ta det till sig.

Dock tycker jag nästan du borde säga "många killar" eller "de flesta killar", för det finns ju de som inte är rädda att säga vad de tycker, för gott eller ont.

Att dra alla över en kant kan ge effekten att många killar inte tar det åt sig.



Men bra läsning, hoppas många läser och tar till sig!

Keep it up!

3 Stockholmsfjollan:

skriven

HAHAHA men jag dör. Vem har så lite självrespekt att den håller på att ringa en kille i det oändliga? Nehe, han svarar inte = inte intresserad = I move on.

2 Georg Hendrix

skriven

Jag anser mig själv som en konflikträdd människa och utav min erfarenhet är det inte konflikträdda människor som gör detta. De flesta kompisar jag haft som har detta beteende brukar mer vara de egoistiska som inte förstår att folk faktist "inte gör något en kväll" om de ringer klockan 20:00 och säger att "planerna är ändrade", "de orkar inte".. de kan inte leva in sig i den andras situation. Bara för att "killen" har en hårddisk full med filmer, flera närboende grannar att ringa eller så, tror dom automatiskt att även tjejen (eller den andra parten) har det. De förstår inte att folk faktist kan längta till samma kväll.. en middag, filmkväll, fest eller vad det nu handlar om. Jag har inte mycket övers till sådana människor!

4 PS

skriven

Du kanske kan se problemet från det andra hållet också; män kanske inte vill ha dessa frågor hela tiden eller vill uppleva att någon reglerar vår tid? Jag tror att det är många som väljer att svara undvikande eftersom de inte orkar höra eller besvara de frågor och krav som ställs på dem.



Säger man ifrån, eller tar av sig velourkostymen är det risk för anmälan om kvinnofridskränkning.



Och visst borde man då göra slut, men i dagens samhälle krävs det ju i princip en semester för att ordna med en separation.



Visst har Martin rätt i att dra alla över en kam-resonemang gör att man inte orkar bry sig. Jag gör samma sak, men hävdar heller inte att jag löser världsfreden.

Jag tror att det kommer bli en kollision och är medveten om att den svenska mannen och den svenska kvinnan har stora problem. Annars skulle vi inte se import från Thailand eller resor till Gambia tex.