Respekt

Enligt Wikipedia:
Respekt betecknar i vardagligt tal aktning eller vördnad för en person. Mer konkret innebär detta att man värdesätter en persons egenskaper. Den innebär att objektet för ens respekt genom sin blotta existens ställer rättmätiga krav på hur man behandlar det.

Killar, det låter väl inte så komplicerat? Eller?

Ett ännu lättare sätt att förklara det på är att behandla andra så som du själv vill bli behandlad. Vill ni att era flickvänner glömmer bort er födelsedag? Vill ni att era flickvänner kommer en timme försent varje gång ni ska ses? Tycker ni, innerst inne,  att det kanns bra att vara så nonchalant mot den ni älskar?

Det handlar verkligen inte om att bli en mes. Det är det sista jag önskar från en kille. Det handlar om att ta ett steg fram istället för att hela tiden gömma sig i bakgrunden. Jag vet att det blev lite abstrakt och flummigt, och att många killar sitter med rynkade ögonbryn nu. Så låt mig ge några exempel.
Ni är på stan och handlar. Tjejen provar och frågar vad ni tycker. Ni blir osäkra och vet inte vad rätt svar är. Vill hon att jag ska tycka om den? Är det en kuggfråga? Menar hon om jag tycker att hon ser tjock ut?

Säg vad ni tycker!!! Och om ni inte vet så vänd det till nåt sexigt, för det vet vi alla att ni klarar av...
"Nja, jag vet inte, jag tyckte att fick större pattar i den förra klänningen"
"Oh, damn villket sexigt ass du fick i dom jeansen"

Och jag vet att de allra flesta killar tycker att det suger att handla kläder med en tjej. Vi tar lång tid på oss, vi vill att allt ska sitta perfekt. Och det här med respekt fungerar lite så att ju mer man ger, destu mer får man tillbaka. Jag tycker till exempel att ishockey suger, men jag kan kolla på en match en kväll för att ställa upp, enbart för att jag vet att det betyder mycket för killen. Det kallas att visa respekt.
Så kan vi inte bara kvitta tjejens tid mot er tid? Bara för att visa varandra respekt, och för att bygga upp ett bättre förhållande? Ställa upp och ta en för laget?

Ett annat konkret sätt att visa respekt är att helt enkelt vara delaktig och med i konversationen, precis på samma sätt som ni är delaktiga när ni hänger med polarna. Jag har aldrig sett ett killgäng där en eller två av killarna tittar undvikande ner i golvet och svarar med ett "kanske", "mmm, vi får se", "en annan gång" eller frågar va efter varje mening.
Det kanske handlar om något så enkelt som att ni inte ser er flickvän som en kompis, och är det så illa får jag ta upp det som ett eget ämne en annan dag.

Så skärp till er nu killar. Ta en liten funderare på om ni älskar den ni är tillsammans med, eller om ni tror att ni kommer göra det. Vart är förhållandet på väg, var vill ni att förhållandet ska ta vägen. Är det här den framtida mamman till era barn? Om hon är det, vill ni verkligen behandla henne respektlöst?
1 Martin:

skriven

Jag tycker det du skriver är bra, för många killar behöver läsa sånt som detta och ta till sig.

Dock tycker jag du borde klargöra att det är "många killar" eller "de flesta killar", och inte "alla killar"

för det finns ju de som vågar säga vad de tycker, för gott eller ont.

Att dra alla över en kant kan ha den negativa effekten att vissa killar blir arga och inte tar till sig det

som står.



Hoppas många killar som behöver det läser och tar till sig.

Keep it up!



3 Stockholmsfjollan:

skriven

Men seriöst, brudar får fan skylla sig själva om de hänger med sådana as till killar. Skaffa en kille som är respektfull från början istället för att kunna tro att ni kan ändra på någon. Det funkar inte så.

5 Nisse:

skriven

Man ska aldrig behandla en annan människa respektlöst (måhända GW Bush och Obama undantagna), men det är lite konstigt att du inte ens väger in möjligheten att kvinnor faktiskt kan dras till respektlösa nonchalanta killar? Jag vet att det kanske borde bli en egen blogg om det ;) Haha! Näe men seriöst.. glöm inte jin o yang :P

7 Bohoo:

skriven

Oftast är det att tjejen vägrar erkänna sina fel och vänder på steken. Ni glömmer aldrig medans en kille kan säga allt och bråka men sen prata om det och gå vidare medans ni vill inte släppa.. Det är så ni förlorar en bra kille

9 Admin:

skriven

Bohoo = Lucas?

Isf ge upp... We've been there and done that babe. Let's not open that door again..

2 Martin

skriven

Nu var jag så dum att jag postade den kommentaren som skulle in på Konflikt här, så gjorde en liknande där med >.<

4 Martin

skriven

Stockholmsfjollan, det är sant i många fall, men det finns ju såna killar som inte visar sitt sanna jag förens efter ett par veckor/månader, utan beter sig bra tills de fått vad de vill. Såna as finns det tyvärr gott om.

6 Martin

skriven

Du Nisse, jag tänkte först också som du sa, men om man tänker vidare så inser man snabbt att det bara är vissa tjejer som gör det. Visst vi kanske märker det starkare, för att vi stör oss på att vi få killar som faktiskt FÖRSÖKER vara så bra vi kan blir irreterade när vi ser tjejer ihop med idiot killar, sen hör tjejer klaga på att killar är as. Det är inte som att alla tjejer är så, men vi märker ju dem för att vi försöker märka dem :P

Denna blogg är också om skaparens EGNA erfarenheter, så hon talar inte för alla, även om hon har rätt i det hon säger.

8 Bohoo

skriven

Plus att ni peppar varandra att skita i killen fast ni egentligen innerst inne vill ha kvar honom