Presenter

Så idag kom inspirationen.
Jag har inte skrivit på länge för jag har helt enkelt inte kommit på något att skriva om. Jag har liksom inte hittat någon kraft att lägga energi på killar och då glömdes även bloggen bort.

Men så idag kom det.

Varför är killar så dåliga på att köpa presenter?

Ja, det har jag undrat över många gånger men så fick jag höra lite roliga historier idag, vilket även är ett tema som kommit upp flera gånger i tidigare diskusioner.
En tjej fick 5 par tofflor och en typ portabel batteriladdare som man kan koppla in sin mobilladdare i när det tar slut på batteriet i mobilen. "Ja, för det händer ju hela tiden att du har slut på batteri i din mobil" säger han. Hon svarar med ett "Er, nej, det gör det inte"
Jag tänker att det kan ha varit så att det har hänt en gång att batteriet har dött, och då har killen regestrerat att det har hänt, och drar slutsatsen att det händer ofta.
En följdfråga blir också, OM nu tjejen brukar glömma att ladda mobilen, hur stor är sannolikheten att hon då tar med sig både laddaren till mobilen OCH den portabla batteriladdaren? Och hur stor är sannolikheten att hon har kommit ihåg att ladda laddaren?
Nej, just det. Inte så genomtänkt present, och hon blev heller inte så glad av den.

För mitt största problem med killar är att de sällan tänker mer än ett steg. De kan tänka att batteriet dör så det kan va bra att ha en laddare, men ställer man 1-2 följdfrågor i huvet kommer man snabbt på att just den grejen är kanske inte det bästa.

Och en annan sak. Killar vill gärna komma på idén själva. De vill inte ha hjälp, de vill inte köpa just den specifika grejen man önskat sig och de vill inte tänka på att man har nämt att man behöver något. Nej då, de vill komma på något eget med resultat att de kommer inte på något bra och köper något man inte vill ha.
Sen blir de ledsna för att man är otacksam och inte vill ha den värdelösa grejen utan just den specifika grejen man har önskat sig.

"Men jag trodde att det skulle vara roligare att överaska dig"

Ja, självklart. Överaskningar är underbara.
Men överaska med nåt bra då, inte nån grej på Clas Ohlson som ni tycker duger.
För duga, det är inte bra nog i våra ögon, speciellt inte på vår födelsedag.

Det är inte att jag är otacksam, det är inte heller att jag vill ha dyra och fina presenter utan jag menar bara att bristen av tanken bakom är just det som sårar.