Rätt attribut

Igår satt jag på en uteservering och hade det riktigt bra och tjuvlyssnade på några snubbar i sällskapet. De pratade om en kvinna som hade startat upp en mäklarbyrå som det tydligen gick ganska bra för. Den ena säger att "Ja, men hon är smart och jobbar hårt och har rätt attribut, men framförallt har hon något innanför pannbenet".
Jag la mig i direkt och undrar vad rätt attribut har för påverkan på hennes arbetsprestation, jag menar, man pratar ju faktiskt aldrig om killar på det sättet. Killar kan va snygga, men det har liksom inte samma koppling till prestation. Men när en tjej är snygg är det liksom lite underligt att hon även kan vara smart, eller i vilket fall tas det upp som en viktig aspekt.

Jag vet att jag låter som en galen feminist nu och det är verkligen inte min grej för jag är uttalad icke-feminist. Jag tycker att man ska skita helt och hållet i kön och bara gå på personlighet och kunskaper. Det är väl kanske just det feminister strävar efter men jag föredrar att säga girlpower istället för feminist. Girlpower låter som att man ba gör medans feminister tyvärr har en lite tråkig, offerrolls nu-ska-vi-gnälla-över-en-kopp-kaffe-känsla, för mig.
Prestation är prestation, utseende är utseende, något tjejer kanske bör ta lite mer ansvar för, för att undvika en stigmatisering av sig själva som hjälplösa och söta små prinsessor och istället skifta fokus till att vara de smarta människor som de allra flesta faktiskt är.

I alla fall.
Jag tror och hoppas att tjejer blir mer stöttade i att plugga och bli något för sin egen del och inte bara för att hitta sig en sugar-daddy. Mycket har hänt på relativt kort tid, och då menar jag ca 40-50 år. Tyvärr finns det statistik på att ju mer välutbildad en man är ju större chans att han är gift och tvärtom för tjejer.
Män verkar bli rädda för smarta tjejer, framför allt om hon även råkar se bra ut.

Men faktum är att tjejer städar mer, lagar mer mat, har störst ansvar för barnen, jobbar mer, tränar mer och stressar mer.
Så min avslutande fråga är;
Vad exakt gör män?


1 Steve the Bandit:

skriven

När jag läser det du skriver att de sa så tycker jag att det låter mer som om de tycker att hon är ett riktigt kap än att de tycker det är underligt att hon är smart OCH snygg.

Jag tycker inte att du låter som en feminist, det där är vanligt vett. Feminister tjatar ju bara om antingen att kvinnor är överlägsna eller att de är offer för "patriarkatet". Det knäppa är att de står ju inte för jämnställdhet utan de vill ju bara vända på hela skiten. Som om det skulle vara bättre...

Önskar att fler tänkte som du; att personlighet och kunskap är det som spelar roll. Tyvärr verkar många fastna i könskategorisering eller tänker för mycket på att inte tänka på kön.

Det där med utbildning och äktenskap skulle kunna vara så att de kvinnor med hög utbildning satsar för mycket på jobbet och tror att äktenskap(/förhållanden?) bara skulle förstöra deras karriär. Bara en tanke.

Sen undrar jag var du har fått det faktum att tjejer gör så mycket mer? Är det statistik så kanske du borde kolla på hur många som var med, deltagarnas ålder och undersökningens ålder. Dels så har det ju ändrats mycket senaste tiden men jag har väldigt svårt att tro att det är så hos majoriteten hushåll i sverige. Tyvärr så finns det ju naturligtvis...

3 Steve the Bandit:

skriven

Får be om ursäkt, jag har tydligen deltagit för länge i alla möjliga genusdebatter och verkar ha utvecklat svårigheter att se på vissa saker med humor ;P

Såna killar är ju bara omogna och det kommer alltid finnas såna, likaväl som det alltid kommer finnas utseendefixerade bimbos...

Tro inte att jag menar det som nån ursäkt men vissa saker går bara inte att ändra på

2 Admin - Emily

skriven

Hade killarna pratat om tjejen som ett kap hade jag aldrig skrivit ett inlägg om dem, för då hade de ju varit smarta killar...

Statistik om vem som gör vad har jag tyvärr inte så många källor på, men de är tagna från mina två senaste kurser där vi gått igenom arbets- och vardagslivet. Signifikansen i siffrorna är givetvis viktiga och jag har inte kollat upp dem utan ba gått på vad föreläsaren sagt.

Jag tänker som så att hade det varit en akademisk uppsats hade jag absolut tittat på sånt, men här vill jag mest va lite rolig på killarnas bekostnad :P