Ärlighet i kommunikation

 
För ett tag sen messade jag med en kille och satt som ett frågetecken när jag läste hans svar. Jag läste det jag skrev igen och läste hans svar och undrade vad killens problem var, han hade nämligen mycket konsekvent missförstått precis allt jag skrivit och svarat på något helt annat.
 
Jag ber min bästa killkompis att läsa messen och förklara för mig om det är jag eller han som är dum i huvet.
Han läser och tittar sen på mig och skrattar "Det är enkelt, killen känner inte dig och tror att han messar med en tjej".
 
Han förklarar vidare att tjejer säger oftast en sak och sen är det upp till killen att tolka vad hon egentligen menar. Det är vanligtvis just här kommunikationsproblemen börjar då tjejer blir asförbannade över att killar tex inte fattar att "inget" är ett kodord för "jag kommer att döda dig om du inte fattar".
 
Just den här killen som jag messade med tror jag är lite för van vid tjejer och deras sätt, att tolkningen går lite på automatik. Jag skriver en sak, han läser mellan raderna och svarar på det han tror att jag menar, jag får ett svar och undrar om han är efterbliven eller har råkat skicka fel.
 
Poletten trillar ner hos mig och helt plötsligt förstår jag varför så många av mina bråk med ex har berott på att jag säger en sak och menar det, men i killars värld säger en tjej något och det hon menar kan vara i princip vad som helst förutom det hon just har sagt.
 
Det är väl självklart att killar står som fån och kliar sig i huvet om dom hela tiden måste spela emotionell minröj i jakt på vad tjejen egentligen vill?
 
Snälla tjejer kom igen!!! Det är bara att säga vad man tycker. Tycker man att något är jobbigt så säg det. Är killen ett as så tala om det för honom. Har han missförstått något så förklara hur det egentligen ligger till. Vet du inte varför du känner som du gör ta en time-out och fundera eller var ärlig med att du inte har en aning för det är faktiskt ok att vara oresonlig bara man står för att man är det, tycker jag.
(Och givetvis tvärtom)
 
Ska vi kollektivt öka medvetenheten och respekten gentemot varandra med ökad jämnställdhet som följd behöver ALLA dels säga sanningen och dels ta sig tid att lyssna på den som talar sanning.