Madonna/Hora komplexet

 
Hora/Madonna-komplexet är ett psykoanalytiskt begrepp som syftar på att vissa män har svårt att se kvinnor som sammansatta individer när det gäller deras sexualitet. Idén föreslogs först av Sigmund Freud. Freud fann att vissa män hade svårt att se en och samma kvinna som mål för både romantiska och sexuella begär. Kvinnor delades upp i en falsk dikotomi: älskad eller älskarinna.
Inom forskning är det viktigt att inte hamna i en falsk dikotomi då resultatet kan bli missvisande på grund av felaktigheter i logiskt resonemang.
    - Wikipedia
 
 
En vän till mig har nu vid flera tillfällen gjort mig uppmärksam på den här grejen. Jag har ju vetat om det men faktiskt varit så naiv att jag inte trott att det var något som existerade på riktigt, asså på riktigt på riktigt.
Jag vet någon vars ex inte kunde ha sex med henne efter att de gift sig på grund av det här, men det var för länge sen och tydligen lever jag i en bubbla till verklighet med ett jämställt samhälle.
 
Min spontana tanke är "Dude, get over it!"
 
Som beteendevetare kan man dock inte kategorisera och förenkla beteende på det sättet.
Så vi får gräva lite för att se hur vi kan lösa denna identitetsklyvning hos killar.
 
Killar vill alltså ha en fin tjej att vara stolt över ute men ha en slampa i sängen. Vi bor i ett samhälle där polygami går emot normen och den "fina" tjejen skulle förmodligen bli förkrossad om killen skulle föreslå en sådan lösning så de alternativen får vi utesluta.
Den enklaste lösningen vore för dessa killar att förbli singla så de kan göra vad de vill med vem de vill, men saknaden efter ett förhållande finns ju kvar.
 
Jag har två förslag på lösningar: 
  1. Uppfinn en tidsmaskin och res tillbaka några hundra år i tiden då fruar inte hade något att säga till om.
  2. Terapi.
 
Rättare sagt KBT då den inriktar sig på att förändra ett tankemönster så du kan agera annorlunda i framtiden. Just det här problemet ligger enbart i killens hjärna och kan därför bara åtgärdas på riktigt genom gammal hederlig självransakan, och möjligtvis en örfil eller två.
 
Och Retard, here's a bridge, get over it.
 
 
1 Retard:

skriven

I'm not scared of getting wet so I'll rather swim! ;)

Svar: Jag skiter i hur du tar dig till andra sidan, så länge du gör det. För din egen skull ;)Jag örfilar dig även för din egen skull..
dummakillar.blogg.se