Konflikthantering

I alla relationer uppstår det konflikter.
Med konflikt menas helt enkelt att två eller flera personer har oförenliga intressen. Mina erfarenheter av konflikter är att de nästan alltid uppstår från missförstånd eller egoism.
Konflikter behöver inte vara något negativt, i många fall kan en lösning av en konflikt göra att man lär känna varandra och förstå hur den andra fungerar så att man genom kompromisser växer ihop och får det bra tillsammans. Sköts en konflikt med en respektlös, nonchalant eller orimligt ilsken attityd försämrar man å andra sidan relationen på ett långsiktigt plan.
So far so good, på pappret är det här relativt självklart, eller?
Det är inte så svårt egentligen men i realiteten är det här det absolut svåraste vi människor har att handskas med i vardagen. Man är trött efter jobbet eller skolan och man kanske inte orkar prata om något djupt, men att ignorera ett behov hos en annan är inte en bra idé för till slut blir den personen arg över att inte bli sedd eller hörd.
Tjejer får ofta höra att de är jobbiga, tjatiga, pedanter och andra löjliga ursäkter för killars lathet. Vi har tagit det, vi har jobbat både utanför hemmet och i hemmet och sällan fått uppskattning för allt slit. Ja, jag generaliserar nu. Ja, jag ser alla kvinnor och män som två homogena grupper ur ett historiskt perspektiv och summerar med mina egna erfarenheter nu. För det här är inget ovanligt, jag har varit med om det och många av mina tjejkompisar också. Det värsta är när man försöker prata lugnt och sansat utan resultat och tionde gången man säger samma sak och är så förbannad att man kokar tittar killen på en som man kommer från en annan planet och undrar varför man är så arg. En kompis förklarade för hennes ex på en så låg och enkel nivå hon bara kunde. Hon plockade fram ett glas vatten ur skåpet och hällde i lite vattten och sa att det var för att han inte diskade igår. Hon häller i lite mer vatten och säger att det var för att han tog den sista mjölken, hon häller i lite till för att han inte handlade som han lovade idag, hon häller i lite till för att hans smutsiga strumpor låg på golvet i badrummet. Och vad hände med vattnet? Jo, det rann över.
Ett utmärkt exempel på hur man kan förklara mänskliga psyket för ett barn. Min fråga är bara om man ska behöva förklara så enkla och självklara saker för killar?
 
1 Steve the Bandit:

skriven

Det här är ju löjligt! Du låter som extremfeminister; du utgår från några få killars dåliga sidor och tycker att alla killar är så. "Alla killar är jättepuckade whine whine whine... Allt är deras fel för att alla tjejer är ju ofelbara helgon whine whine whine...".
Vad krävs för att du ska se alla som individer, skita i historian och blicka framåt istället? Det går ändå inte att ändra det som redan skett, det vi kan göra är att försöka göra nuvarande tillvaron så bra som möjligt för alla. Bottom-up, inte Top-down.
Den bitterhet och arrogans du visar nu förpestar för alla, men du kommer att vira in dig i den och bli förblindad så att du framför allt förstör ditt egna liv.
Jag trodde att vara i ett förhållande var att visa respekt, kärlek och omtanke för varandra, inte granska och kritisera partnern för alla brister han/hon har. Vi ska väl leva MED varann, inte mot varann? Och om killen är så jäkla trött varför ska ni hoppa på honom just då? Vänta lite så att ni faktiskt kan prata med varandra istället. Ni verkar ju välja de tillfällen då ni kan reta upp er ännu mer på honom för att han gör något "fel" (enligt er).
Strunta i såna tankar/"rykten" att "killar tycker si och så om tjejer", det är oftast bara skitsnack från filmer, utlandet eller personer som är kvar i en gammal värld med gamla värderingar och som tror att de vet allt. Det är inte värt att slösa energi på sånt, för killar har inte något kollektivt medvetande som är ute efter att trycka ner tjejer.
Utifrån mina tidigare inlägg borde du veta att jag inte är någon mansgris/kvinnoförtryckare eller vad du nu vill kalla det.
Snälla bli inte en extremfeminist som är för bitter och envis för att kunna se saker på andra sätt än sitt egna!

Svar: Här måste jag säga att du har antingen missförstått inlägget eller så har jag misslyckats med att tydliggöra kontexten. I just det här fallet är det ett par som har haft samma bråk under lång tid, några år, och just den här killen visade inte intresse att ta ansvar för situationen utan kritiserar henne för att hon blir så arg över småsaker hela tiden.Givetvis går ett förhållande ut på att visa respekt, men det är så fruktansvärt svårt i realiteten och när en person i ett förhållande blir trött på att inte bli behandlad med respekt, bli sedd eller hörd så tror jag inte att det spelar någon roll vilken tidpunkt man diskuterar problemen.
Jag är ingen extremfeminist, tvärtom, jag förespråkar identitet grundad på egenskaper och inte kön. Just min blogg går inte ut på att ösa bitterhet på killar lika lite som mitt liv går ut på att hitta en pojkvän. Jag är mycket nöjd med mig själv och mitt liv som singel och ställer mycket höga krav på ett ev framtida förhållande, eller, egentligen självklara krav dvs delaktighet och respekt grundad på likheter och olikheter som gör att man har valt att vara med just den personen.
Du har rätt i att jag inte har dejtat tjejer och jag sa senast igår till en killkompis att tack gode gud för det, jag är inte en känslomässigt lagt person och har mycket svårt att förstå argument som saknar röd tråd och konsekvens, vilket jag upplever att det ofta blir i konflikter med tjejkompisar.
Det är dock just min förmåga att se saker och ting från andras synvinkel som gör att jag kan förstå hur man till slut lackar på en person som inte är delaktig i förhållandet.
Men framför allt anser jag att humor är det viktigaste vi har och genom att skämta om vardagliga saker ur ett sociologiskt perspektiv kan vi alla utvecklas.
Inget är personligt och den dagen vi alla kan ta oss tid att bemöta andra med respekt är mitt mål nådd och jag lovar att sluta blogga.
:)
dummakillar.blogg.se

2 Steve the Bandit

skriven

Kontexten gjorde allt mycket klarare, och han låter mycket väl som en dum kille nu när jag vet mer. Sånt ska inte någon behöva stå ut med i ett förhållande, om vi ens ska kalla det för det.
Ibland när du skriver så låter det verkligen som om du tycker att ALLA killar är på ett visst sätt och det är det som kan få mig att bli arg, för jag hatar verkligen generalisering. När det är text så blir det svårt(iaf för mig) att veta när andra skämtar eller menar allvar, och det beror väl kanske också på hur läsaren känner sig innan och under tiden som denne läser hur texten blir tolkad. Jag var trött och hade vart med om en riktigt puckad genusdebatt tidigare den dagen plus massor skitsnack i media. Jag hoppas att du inte tog illa vid av det jag skrev, jag menade inte att förolämpa dig.
I framtiden får jag ta och lugna ner mig innan jag skriver saker :)

Svar: Jag gillar att generalisera, fast med humor och ingen pekpinne. Vi måste kunna skratta åt eländet :) Fast det kanske är så att extremfeminister har fört genusdebatten till sin spets genom att tvinga folk att ta ställning för eller emot och så helt plötsligt har vi skapat oss en olustig känsla som ingen har lust med.
Kan vi inte få skämta om generaliseringar? Det är ju trots allt majoriteten som bestämmer, det betyder ju att 49% kanske inte gör så men de 51% som gör det ligger dubbelvikta av skratt.
Jag gillar att skratta, då slipper jag ju göra situps ;)
dummakillar.blogg.se