Råd från en som vet

Jag blev bjuden att fira midsomar hos en väns mammas kolonilott i år. Två generationer samlades, några av våra vänner och några av mammans vänner.
När jag kopplar på sociologen i mig tänker jag på hur dessa kvinnor hade det i vår ålder, de var gifta och hade barn för så var det när man var 30 på 70- och 80-talet. Förmodligen var de äldsta barnen redan minst 7-8 för genomsnittsåldern för förstföderskor har ökat (och för första gången reffar jag för att inte bara tycka och tro, och gud förbjude, generalisera: http://www.scb.se/Pages/Article____333981.aspx)
 
En annan grej som förändrats är jämställdheten kring att ligga.
Jag uppmuntrar all form av jämställdhet, att påstå motsatsen är lite tabu idag även om få implementerar sina fina ord i praktiken.
För sanningen är den att vi tjejer är lite före er killar.
Jo, det är sant!
Nej, jag har ingen ref men killar har inte riktigt hängt med i det här med att ligga, för oss, kan betyda lika lite som det kan för er, dvs ingenting.
Och drar vi det ett steg till så kan jag undra vilka konsekvenser det inneburit för oss kollektivt. Vi har blivit ytligare och räddare för djupare relationer, att känna på riktigt samt vara medvetna, tänkande och ansvarstagande människor.
Vi blev som dom istället för att dom blev som oss.
 
Och det som fick mig att inse det var när en av dessa underbara och sköna vänner till kompisens mamma sa att hennes ex hade ringt. Han ville säga hej och att han saknar henne, trots att han förlovade sig med någon annan kort efter separationen från henne efter ett tiotal år tillsammans. Han ville komma förbi för att han saknade henne.
Hon sa till oss att han får krama henne men inget mer, för hon bedriver minsann ingen välgörenhet!
 
Och hon har så rätt!
Det har liksom blivit inflation i liggandet.
För det ska betyda något. Det är det mest intima man delar med någon fast det idag har blivit så att ligga går bra men kyssas på munnen eller kramas efteråt anses vara för intimt så det går inte.
Eller ännu värre, tänk att ha en relation grundat på ömsesidig respekt, vänskap och välvilja! Nej så personliga kan vi minsann inte bli med varandra.
 
En vän till mig skrev om att fokusera på lösningar till våra problem. Jag håller med helt och hållet men ägnar gärna en tid åt att definiera problemet innan jag går vidare till lösningsorienterat tänkande.
En lösning kan vara att smaka lite på sitt och andras värde som individer och medmänniskor.
 
Hur tillåter jag andra att behandla mig?
Har jag rätt att behandla någon annan människan illa?
 
För ingen av oss ska bedriva välgörenhet när det gäller våra kroppar eller emotionella utveckling.
Mitt förslag på lösning:
Ligg bara med de som betyder något, och där vi vet att den andra personen bryr oss på riktigt om oss, oavsett personliga svårigheter.
 
 
 
 
1 Dum kille:

skriven

Angående att bedriva välgörenhet som kvinna

Intressant det där med hur könens relation till sex har förändrats, idag gör tjejerna som killarna mer eller mindre alltid gjort - de ligger med den de har lust med när tillfälle bjuds. Ännu mer intressant är att en majoritet av tjejerna mestadels verkar ligga med en minoritet av killarna. För killarna gäller då att vara ännu vassare eftersom många inte verkar ha något emot att ligga med killen som kompisen låg med förra veckan. Makten när det gäller att välja sexpartner har ju iaf de senaste 50 åren legat hos kvinnan och nu de senaste 10 åren så har den makten förstärkts. Killar som inte kan anpassa sig slås ut helt, iaf tills dess att en majoritet av åldersgruppen stadgat sig.

Jag känner killar som i likhet med mig inte haft en relation eller ons på evigheter, ett påtvingat celibat som i mitt fall hållit i sig i över fem år (tänk om jag vetat det när jag var 30).

Jag ser dessvärre ingen gryning för de ligglösa och jag ser inte heller någon rimlig lösning på problemet. Sex och närhet är mänskliga rättigheter (man ska har rätt att älska och ha sex med vem som helst oavsett kön, religon, hudfärg osv under förutsättning att det är mellan samtyckande vuxna) men det finns ingen skyldighet att ha sex med någon, någonsin.

Kvinnans frigörelse är såklart en bra sak och den har inte nått tillräckligt långt. I vissa avseenden har den dock skapat svårlösta problem.