Maskulism

Jag har ofta sagt att krogen är tjejernas marknad men nu är jag redo att gå ett steg längre och säga att relationer i allmänhet är tjejernas marknad.
 
Rent sociologiskt och historiskt har killar inte behövt arbeta med sig själva gällande social kompetens då de har försörjt sin fru och hon således varit beroende av honom.
Den enorma skilsmässovågen runt mitten av 70-talet när dagis införskaffades tyder på att kvinnor helt enkelt lackade på sina män och drog så fort de inte var beroende längre.
 
Detta har lett till många och långa konflikter som jag tycker bör ta en ny vändning.
Feminism har lett till många fördomar men det feninism kämpar för är jämställdhet, inte att kvinnor ska ta över.
 
Min tanke är hur vi ska kunna bli mer jämställda om bara kvinnor är fokuserade på att nå jämställdhet, och att det handlar om att ta för sig i arbetslivet.
Männen då? Handlar inte jämställdhet om att de måste börja ta för sig i de traditionellt sett feminina sfärer, som familj, hem och relationer?
 
Allt handlar om att utmana sina små tankeställningar och överföra dessa till praktik. Jag vet ingen kille som på fullaste allvar vill ha en fru som fixar allt hemma och tar hand om barnen medans de arbetar och tar hand om bilen, men i praktiken ser vi det här hela tiden.
Vad är det som brister i skillnaden på det vi tänker och det vi gör?
 
Jag hävdar att det är brist på självinsikt och lathet som tillåter män att tro att dom gör massor fast dom kanske bara gör 20% av det obetalda arbetet i hemmet. De ser helt enkelt inte den totala bilden och lever i en illusion om att de är duktiga för att de minsann dammsuger en gång i månaden.
 
Det är dags att vakna nu killar!
Ni kommer att klassa ut er själva inom en inte alltför orimlig framtid annars.
 
Ta för er, utmana er själva och öppna ögonen till det som pågår.
Ni har en gång valt att leva med er flickvän/fru och det väljer ni faktiskt om och om igen varje dag.
 
Tro mig, när ni börjar delta aktivt i relationen kommer ni må så oändligt mycket bättre och livet kommer att bli underbart.
Och vem vet, kanske kommer ni även att få ligga mer ;)
1 Maskulism:

skriven

Nej, jag har inte valt någon och skulle nån välja mig blir det "Nej". Jag har valt att leva ensam pga för höga krav jag inte klarat leva upp till. Jag ser endast skilsmässor och olyckliga män och kvinnor i relationer (mest män), jag gör vad jag vill, när jag vill, hur jag vill och om jag vill på vilket sätt jag vill och det är helt underbart! Min uppväxt och logiken i mig säger till mig ibland att det inte var så jag hade tänkt mig det från början och kan få en släng av vemod och saknad efter någon nära och att höra till någon men då tänker jag på allt negativt jag upplevt och sett och det försvinner på en blinkning och jag andas ut, blir avslappnad och känner mig tillfreds med att jag valt bort kvinnor.